Sila Muat Turun HSP dan RPT Pendidikan Islam Tahun 6
Agihan Huraian Sukatan Pelajaran Tahun 6
Muat Turun
Rancangan Pengajaran Tahunan Tahun 6
Muat Turun
PANDUAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
1.Hasil Pembelajaran
Aras 1
- menyatakan pengertian solat aidil fitri dan aidil adha
- menyatakan hukum solat aidil fitri dan aidil adha
- membaca lafaz niat solat hari raya
- melakukan cara-cara solat hari raya
Aras 2
- menyebut lafaz takbir hari raya
- menyebut lafaz tasbih solat hari raya
Aras 3
- menerangkan hikmah solat hari raya
2.Pengenalan
- tajuk ini menjelaskan pengertian solat aidil fitri dan aidil adha, hukum melakukannya dan cara-cara melakukan solat ini
3.Masa
- 8 waktu x 30 minit
4.Penghayatan
- menggemari amalan-amalan sunat
- sentiasa berzikir memuji Allah
- bersimpati kepada kepada golongan yang kurang bernasib baik
- bersyukur dengan nikmat Allah pada hari raya
- hormat menghormati sesama insan
5.Sumber Pengajaran
- carta lafaz niat, takbir dan tasbih hari raya
- gambar
- kad kalimah
- OHP, LCD dan lut sinar
- lembaran kerja
6.Teknik Pengajaran dan Pembelajaran
- soal jawab
- penerangan
- sumbang saran
- perbincangan
- amali
7.Kemahiran Berfikir
- menjana idea
- merumus
- mengenal pasti
- menilai
8.Set Induksi
- guru memaparkan beberapa keping gambar suasana pada hari raya
- guru bersoal jawab dengan murid tentang gambar
- guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk
9.Isi Kandungan
- murid membaca teks yang berkaitan dengan pengertian, hukum, lafaz niat dan cara menunaikan solat aidil fitri dan aidil adha
- guru memberikan penerangan secara terperinci bagi setiap isi yang telah dibaca oleh murid
- guru mengadakan ujian lisan kepada murid untuk menguji tahap pemahaman mereka
- guru memaparkan carta yang berkaitan dengan : lafaz tasbih solat hari raya dan lafaz takbir hari raya
- guru bersoal jawab dengan murid tentang perkara yang berkaitan dengan paparan carta
- guru meminta beberapa orang murid membaca carta yang dipaparkan
- guru membimbing murid membaca lafaz tasbih dan takbir secara latih tubi sehingga lancar
- murid membaca teks yang berkaitan dengan hikmah solat hari raya dalam buku teks
- guru bersoal jawab dengan murid tentang gambar yang tertera
- guru membimbing murid dan mencatat isi dipapan tulis
- murid menyalin isi pelajaran kedalam buku tulis
10.Aktiviti.
- guru bersoal jawab dengan murid tentang pengertian,hukum dan lafaz niat solat hari raya
- guru membimbing murid membaca lafaz takbir hari raya dan tasbih solat hari raya secara latih tubi serta melakukan amali solat hari raya
- guru berbincang dengan murid tentang hikmah solat hari raya
- guru mencatat dapatan yang betul di papan tulis
- murid dilatih tubi membaca jawapan yang telah dicatat secara kelas atau individu
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN ISLAM
Tarikh : 05 September 2012 (Rabu ) Masa : 8.00-8.30 pagi
Kelas : 6 Cemerlang
Bil. Pelajar : 22 Orang
Bil. Pelajar : 22 Orang
Mata Pelajaran : Pendidikan Islam
Tajuk : Solat Hari Raya
( Cara Menunaikan Solat Sunat Hari Raya)
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat :
- Mengetahui cara menunaikan solat hari raya
- Mengetahui lafaz takbir raya
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah melakukan solat hari raya
Konsep : Mengetahui cara menunaikan Solat Hari Raya dan perkara-perkara yang berkaitan
dengan solat sunat hari raya
Bahan : Rakaman dari Youtube (komputer), Buku Teks dan Lembaran Kerja
Nilai -Menghubungkan Silaturrahim melalui ibadat Solat Hari Raya
-Istiqamah dalam menunaikan ibadah
-Patuh kepada ketua
-Bekerjasama
Kemahiran : a. Kognitif – murid dapat menyatakan hukum Solat Hari Raya
b.Psikomotor – Murid dapat melakukan Solat Hari Raya
c. Sosial – Murid merasa bertanggungjawab ketika menunaikan solat
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
| |||
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
Catatan
| |||
Set Induksi
( 4 minit )
|
-Komputer
Takbir Raya
-Soal jawab dengan murid
|
- Guru memperdengarkan rakaman takbir raya dari komputer (youtube)
-Guru bersoal jawab dengan murid
: Apakah yang kamu dengar daripada rakaman tadi?
: Apakah hukum mengerjakan solat hari raya?
: Bilakah waktu menunaikan solat sunat hari raya
|
-Murid mendengar rakaman youtube yang dimainkan.
-Beberapa orang murid menjawab soalan yang dikemukakan
-Murid menjawab hukum mengerjakan solat hari raya
-Murid menjawab waktu menunaikan solat hari raya
|
Pengajaran berpusatkan guru
| |
Langkah 1
( 8 minit )
|
-Cara menunaikan solat sunat hari raya
-Takbir Raya
|
- Guru meminta murid membaca teks cara-cara menunaikan solat sunat hari raya berpandukan buku teks.
-Guru memberikan penerangan
-Guru meminta murid melafazkan takbir raya dan niat solat sunat hari raya
-Guru membimbing murid membaca tasbih dan takbir raya
|
-Murid membaca teks secara kelas dan individu.
-Murid menyebut lafaz takbir secara kelas berpandukan buku teks.
-Murid melafazkan niat solat hari raya secara kelas.
|
Kemahiran berpusatkan murid dan individu.
Nilai:
-bekerjasama
| |
Langkah 2
(8 minit )
|
-Amali Solat
-sama seperti solat biasa kecuali pada takbir pada rakaat pertama dan juga rakaat kedua
|
-Guru melantik seorang murid untuk menjadi imam solat
-Meminta murid melakukan amali solat sunat hari raya
-Guru mengedarkan teks takbir raya kepada murid
|
-Murid melakukan solat dengan mengikut seorang murid yang menjadi imam
-Murid bertakbir berpandukan rakaman youtube yang dimainkan
|
Nilai:
-patuh kepada ketua
-istiqamah menjalankan ibadah
-menghubungkan silaturrahim
| |
Langkah 3
(8 minit)
|
-Kuiz mengikut kumpulan (lelaki dan perempuan)
-Tugasan di rumah
|
-Guru membacakan soalan kuiz secara lisan
-Guru mengedarkan lembaran kerja sebagai tugasan di rumah
|
-Murid menjawab soalan secara bergilir-gilir lelaki dan perempuan
|
Nilai:
-bekerjasama
| |
Penutup
(4 minit)
|
-Kesimpulan
(Rumusan)
|
-Guru bersoal jawab secara lisan berkaitan berdasarkan isi pelajaran
-Guru membuat kesimpulan dan memastikan murid-murid dapat memahami isi-isi pelajaran dengan baik.
|
-Murid menjawab soalan-soalan yang diajukan oleh guru sebagai penutup pelajaran pada hari ini.
| ||
No comments:
Post a Comment